Svenska landslaget på NM 2023

Sverige är nordiska mästare i TIMBERSPORTS® – guld i alla tävlingsklasser

Under helgen 11–13 augusti avgjordes Nordiska Mästerskapen 2023 i extremsporten TIMBERSPORTS®. Efter fredagens svenska guldmedaljer i Pro- och Rookie-klasserna, väntade lagtävlingen samt avgöranden i Dam- och Intermediate-klasserna. Sverige försvarade guldet i lördagens lagtävling, efter en jämn final mot grannarna i Norge. Därmed säkrade de svenska atleterna guldet i samtliga tävlingsklasser.

Elverum, Norge, stod under helgen värd för Nordiska Mästerskapen i TIMBERSPORTS®. Efter dubbla guldmedaljer för Sverige i fredagens tävlingar, var förväntningarna stora inför lördagens lagtävling. De svenska proffsatleterna Emil Hansson, Calle Svadling och Pontus Skye utgjorde, tillsammans med Rookie-atleten Edvin Karlsson, ett av två svenska lag i tävlingen.

Efter ett fint tidskval ställdes svenskarna mot Danmark i semifinalen, vilken slutade i blågul seger. I finalen väntade hemmanationen Norge, som bjöd på tufft motstånd. Under de två första grenarna (Stock Saw och Underhand Chop) gick lagen en jämn kamp, men i Single Buck kunde lagkaptenen Calle Svadling dra ifrån för Sverige – innan Emil Hansson kunde avgöra finalen i Standing Block Chop. Därmed levde Sverige upp till förväntningarna och försvarade titeln i Nordiska Mästerskapen.

– Känslan var bra inför tävlingen och vi är glada att vi lyckats försvara guldet. Vi visade att formen på laget är god inför VM i november, säger Calle Svadling och fortsätter:
– Vi tar med oss lärdomarna från fjolårets VM in i förberedelserna och hoppas kunna slipa bort misstag inför mästerskapet i Stuttgart. Väl där siktar vi som vanligt på att gå som långt som möjligt och vi kommer ge vårt allt.

Fler svenska guldmedaljer under söndagen
Under söndagen avgjordes Nordiska Mästerskapen i Dam- och Intermediate-klasserna. De svenska Intermediate-atleterna Viktor Clarmo och Emil Svensson gick länge en jämn kamp med norske Bart Gevers. Efter fartfyllda heat plockade till sist Viktor Clarmo hem guldmedaljen. I damklassen väntades svenske Tove Njåstad, regerande mästare, och danske Felixia Banck göra upp om titeln som Nordisk Mästare. Publiken i Elverum bjöds på fartfyllda och actionfyllda heat, innan det stod klart att Tove Njåstad knep förstaplatsen och försvarade titeln. Från mästerskapet plockar Tove med sig två nya rekord, ett personligt rekord i Single Buck (22,06 sekunder) och ett nytt nordiskt rekord i Underhand Chop på 45,98 sekunder. Det nya rekordet i huggrenen är en finslipning av sitt tidigare personliga rekord med cirka tio sekunder.

– Det känns helt sjukt! Jag är såklart jättenöjd. Allt stämde idag, säger Tove Njåstad och fortsätter:
– Jag bestämde mig för att köra gren för gren och kände att det gick bra. Jag har tränat mycket och det har gett resultat.

Se livesändningarna från STIHL TIMBERSPORTS® Nordiska Mästerskapen 2023 här.
Fullständiga resultat från Intermediate-tävlingen finns tillgängliga här.
Fullständiga resultat från Damtävlingen finns tillgängliga här.