Sverige föll snöpligt när lag-VM i TIMBERSPORTS® avgjordes under fredagskvällen.

Svenskt bakslag i TIMBERSPORTS® lag-VM – Snöpligt uttåg när Australien vann på nytt

Under fredagskvällen hölls lagtävlingen i VM i extremsporten TIMBERSPORTS®. Hela 6 500 människor såg avgörandet i ett slutsålt Porsche–Arena, Stuttgart, där det svenska landslaget hade planerat att ge stornationerna ett rejält motstånd. Sverige slutade på en niondeplats av totalt 20 nationer.

I ett kokande Porsche-Arena, Stuttgart, samlades under fredagskvällen 6 500 åskådare och runt 100 atleter för att uppleva avgörandet av lag-VM. Världsmästerskapen markerar TIMBERSPORTS® säsongens internationella höjdpunkt och är extremsportens mest prestigefyllda tävling. Det svenska landslaget – bestående av Ferry Svan, Emil Hansson, Calle Svadling och Pontus Skye samt Edvin Karlsson (reserv) – har varit i god form under säsongen, och klev upp på VM-scenen med målet att bli bästa europeiska lag i tävlingen.

Lagtävlingen innebär att de fyra grenarna Stock Saw, Underhand Chop, Single Buck och Standing Block Chop ska avverkas i turordning och på snabbast möjliga tid, med en atlet på varje station. Sverige fick inte den öppning de önskat sig i tidskvalet, vilket gjorde att de i tävlingens första heat fick möta Schweiz – ett lag som de på pappret borde slå. Mötet blev en spännande drabbning, där Sverige slogs ut ur lagtävlingen med en tid på 1:02:07 – efter ett kostsamt misstag i Single Buck. Bästa europeiska lag gick i stället till Tjeckien som tog sig till kvartsfinal där de åkte ut mot Kanada.

– Det var lite småmissar här och där, så vi har lite kvar att fila på. Målet var att komma under minuten men trissan bröts av när jag sågade Single Buck och det kostade oss några sekunder. Hade inte det hänt hade vi varit under minuten, säger lagkapten Calle Svadling.

– Det gäller att inte vara för ivrig, men det är väldigt svårt i den här stämningen när publiken hejar på, säger Ferry Svan.

I finalen möttes ett starkt USA och regerande mästarna Australien, där australiensarna gick segrande ur en tuff duell. Australien försvarade därmed sin titel och tog sitt sjunde VM-guld. Bronset gick till Kanada, som vann ”small final” mot Nya Zealand. Under lördagen väntar den individuella tävlingen där svenske Emil Hansson, yngst i tävlingen, utmanar världens elva främsta TIMBERSPORTS® atleter för andra året i rad.

Se livesändningarna från STIHL TIMBERSPORTS® VM 2023 här.

För fullständiga resultat från världsmästerskapen, läs mer här.